نسمع كثير روايات عن المنازل المسكونة منا يصدقها ويطلق لخيالة العنان ليسبكها ثم يذبد عليها بعض الكلمات لتتحول الى فيلم كبير لة ابطالة ويكون هو المخرج العبقرى ومنا من لايصدقها ولكنة يحب سماعها من باب الفكاهة0
من هذة الروايات حكاية منزل الاسكندرية المسكون الذى يقع فى شارع بورسعيد قبل نهايتة امام محطة بنزين المنزل من الخارج عبارة عن اربعة اداوار محاط بسور حديدى مغلق وجميع البلكونات والشبابيك فى المبنى الغامض مغلقة ايضا0
المنزل من الخارج يبعث الرعب فى نفوس من يتأملة وتشعر من الوهلة الاولى انك امام شىء خارج عن المألوف واذا تشجعت واقتربت فربما تشعر بهاتف داخلى يهمس فى ازنك ابتعد عن هذا المكان وعلى بعد امتار قليلة تجد كشك سجاير صاحبة عم حسن وهو رجل عجوز يتخطى الستين عاما يجلس على كرسى وهو يعرف تاريخ هذا المنزل شاهدا على ما حدث فية منذ عشرات السنين0
قال الرجل ان اهذا المنزل بنى عام 1935 وصاحبة الخواجة اليونانى بارديس- الذى بناة واحضر زوجتة واولادة الخمسة ليعيشوا فية ولم يمر اسبوع حتى خرج فى رحلة صيد هو واولادة ولم يعد منهم مرة اخرى فقد غرق المركب بمن فية واضطرت زوجتة تبيع المنزل وتسافر بلدها فاشتراة محسن بك وهو صاحب محال اخشاب شهير فى ذلك الوقت الذى قرر ان يؤجر الشقق ويعيش فى احداها
واستاجرت عائلة السيد ظريف شقة بالدور الاول وبعد يومين اندلع حريق هائل فى الشقة دمرها تماما ومات السيد ظريف فى الحريق فتركت العائلة الشقة واغلقتهاةيستكمل الرجل ذكرياتة قائلاا اما الدور الثانى فاستاجرة طبيب لااتذكر اسمة وقبل ان يفتح العيادة بعد ان جهزها وادخل بها مكتبة ومعداتة سقط فى الارض ومات فقد خبطتة سيارة وهو يعبر الطريق0
الدوران الثالث والرابع فاستاجرتهما شركة اجنبية ولم تمر ايام حتى تعرضت الشركة لخسائر فادحة فافلست واضطر صاحبها للاستادنة دون جدوى وكان معرضا للحبس فانتحر ومنذ ذلك الوقت لم يحضر احد ليسكن المنزل الا فى عام 1990كان الساكنالجديد شابا على وشك الزواج استاجر الدور الثانى واحضر النقاشين والعمال لتجهيز الشقة ويضيف عم حسن ان العمال كانوا يحضرون الية لشراء السجاير وبعض احتياجتهم واخبرة احدهم انة يسمع اصواتا عجيبة تصدر من الحمام والاغرب انهم بعد ان انجزوا تشيبهم للشقة حضر العريس لاستلامها فوجد بقعا حمراء على الحوائط ولكنة لم يهتم لان الفرح كان على بعد ساعات 0
وفى منتصف الليل حضر العريس وعروسة بعد الفرح ودخلاا الشقة وبعد دقائق وجدنا العريس وعروسة فى الشارع نائمين ومغمى علهما فتجمع الناس حولهما وبعد ان سترهما الناس حكى العريس وعروسة مالم يتخيلة بشر
قال العريس بعد ان دخلت الشقة انا وزوجتى دخلت الحمام لااستحم وفوجئت بالمياة تتحول الى اللون الاحمر دم ينزل من الحنفية ووجدت زوجتى تصرخ فخرجت مسرعا لااجد قطة سوداء تقف على السرير وكان حجمها فى حجم الكلب الكبير كانت تصرخ بصوت مرعب ثم اختفت من امامنا وطار فى الهواء ثم اشتعلت النيران فى الحوائط فخرجنا الى الصالة ثم وجدنا سيدة بدون راس كانت تضحك وراسها ملقى على الارض ويصدر منة الصوت فاغمى على زوجتى من الفزع وحاولت ان نخرج من الشقة لم اجد الباب فى مكانة كان مكان الباب رجلاا اسول بطول الباب لة انياب كبيرة يفتح فمة يريد ابتلاعنا فلم اتمالك نفسى وصرخت صرخة عاليى ووجدت نفسى انا وزوجتى فى الشارع
احد الشيوخ قال انة حاول دخول العمارة الا انة لم يجد السلم ليصعد علية فقد اختفى ومنهم من وجد السلم ولم يجد ابواب شقق العمارة ويقول عم حسن ان الارض التى بنت عليها هذة العمارة يقال انها كانت مدافن مجهول اصحابها ويقال ان المدفونين بها ماتوا فى حوداث قتل غامضة وارواحهم معذبة تؤزى كل من يسكن العمارة

فين أم العمارة دى يا عم وقفت شعر راسى انهى عمارة اللى فى شارع بورسعيد دى انا اعرف العمارة بتاعة شارع ابوقير اللى فى رشدى
ردحذفوالنبى قولى عليها بجد عشان انا فعلا لما كنت بعدى من المكان دا جسمى كان بيقشعر لوحدو معرفش لية والله ؟؟؟
على فكرة انا بحس بالحجات دى يعنى لما بيكون مكان مش حلو بحس ان المكان دا زفر
عموما على فكرة المنطقة دى ممكن تكون امتداد لمدافن اليهود اللى فى وش مدافن القبط اللى فى الشاطبى
او مدافن اليونانين زمان المنطقةدى كانت كلها ترب ومدافن مهجورة لحد دلوقتى لان كلها ميتين من طوائف وملل مبقوش عايشين فى اسكندرية دلوقتى
عموما الحمد لله حصلنا الرعب فى المدونة الجديدة دى يا عم ههههههههه
وربنا ما يحرمنا بجد من مواضيعك المرعية البلوج دا حلو اوى على فكرة
انت من اسكندرية ولا اية؟؟؟
cat_eyes.
ردحذفالعمارة دى فى شارع بورسعيد نهاية الشارع فية محطة بنزين هو قدمها
انا مش من اسكندرية لكن قرات المقالة وعجبتنى فكتبتها هنا
وفعلاا زى ما انتى بتقوللى اى مكان بيقى بسم الله الرحمن الرحيم
الواحد بيحس بقشعرة فى جسمة
وخلى بالك وبلاش اكتشاف وتروحى هناك
خليكى بعيد يابنت الحلال
اشكرك على كلامك عن المدونة وان شاء الله انتظرى المقالات الجديدة للمدونات اول الشهر
تحياتى
طبعا لازم اروح يا ابنى انت متعرفنيش
ردحذفالحجات دى لما بحس انى خلاص مهيئه ليها لازم اروح اشوفها
هلف الشارع كلو لحد ما اعرف مكان العمارة دى ولو انى اعتقد انها اشاعة لان لو كان فى حاجة زى كدا كانت اتعرفت واتشهرت اوى زى عمارة شارع ابوقير فى رشدى اللى محدش فى اسكندرية ميعرفهاش
سلام هنستنا الجديد ان شاءالله
بصو يا جماعه هقولكوا على حاجه تحسم الامر الى حد ما
ردحذفكان فى ريبورتاج معروض على شاشة ام بى سى تحت اسم (فنادق مسكونة ) وعرض حاجات كتير اوى زى دى وجابو الريزيستانتس اللى اقاموا فى الحجر اللى حصلت فيها حوادث وصدقوا على اكلام وقالوا ان كانت بتضظهرلهم حاجات فعلا ناتجه عن قتل اشخاص فى الحجر دى وكمان مديرين الفنادق دى صدقت على الكلام دا
فتقريبا موضوع البيوت والاماكن المسكونه دا موضوع صحيح والله اعلم
cat_eyes
ردحذفبس خلى بالك على نفسك وابقى احكى ليا النفاصيل
ربنا يسطر
تحياتى
sara
التعويذة عارفة الفيلم هو شرح الحكاية دى من وجة نظر الكاتب
ايوة لازم بقى اغنية رعب وخوف عشان نعيش واحنا بنتابع
تحياتى
sendrlla
انا تفق معاكى انها فعلاا موجودة لانها امرها ذكر فى القران
تحياتى
希望大家都會非常非常幸福~
ردحذف「朵朵小語‧優美的眷戀在這個世界上,最重要的一件事,就是好好愛自己。好好愛自己,你的眼睛才能看見天空的美麗,耳朵才能聽見山水的清音。好好愛自己,你才能體會所有美好的東西,所有的文字與音符才能像清泉一樣注入你的心靈。好好愛自己,你才有愛人的能力,也才有讓別人愛上你的魅力。而愛自己的第一步,就是切斷讓自己覺得黏膩的過去,以無沾無滯的輕快心情,大步走向前去。愛自己的第二步,則是隨時保持孩子般的好奇,願意接受未知的指引;也隨時可以拋卻不再需要的行囊,一路雲淡風輕。親愛的,你是天地之間獨一無二的旅人,在陽光與月光的交替之中瀟灑獨行.............................................................................................................有時,你覺得痛。胃痛的時候,接受它,承認這個疼痛是你的身體的一部份,與它和平共處。心痛的時候,接受它,承認這個經驗是你的生命的一部份,與它和平共處。抗拒痛的存在,只會讓它更要證明它的存在,於是你就更痛。所以,.無論你有多麼不喜歡痛的感覺,還是要接納這個痛的事實。與你的痛站在同一邊,不逃避,不閃躲,不再與你的痛爭執,如此,你的痛才會漸漸不再胡鬧,才會乖乖平息下去。.................心願-你許下了一個心願,你閉上眼睛,在冥想之中把這個心願交託宙給宇整個讓宇宙推動它全部的力.量去執行.,你看見星球與星球的引力牽繫著彼此,你聽見虛空與虛空.唱裡著和妙美的聲音,為了你的心願,整個宇宙正在相互傳遞,然後你放下了心願,不僅是放下,最好你還把你的心願忘記,唯有如此,它才能脫離你,發展它自己,
當它在宇宙的遊歷結束之後,它自然會來到你身邊,以你曾經希望的方式回應你,許下,只是讓它發生,放下,才是讓它實現,你的心願使你懂得不能執著的奧秘